CREATIE. PROMOVARE. TEHNOLOGIE.

De ce costul pentru SEO este in crestere?

Publicat in:

5 Sep 2012

de

cu

Nici un raspuns

Ca in orice domeniu nou aparut (precum industria SEO), care s-a dovedit a fi si util si profitabil, primii specialisti au avut cel mai mult de castigat. Si ca in orice astfel de industrie vine un moment cand lucrurile se echilibreaza si costurile scad. Si atunci de ce costurile pentru SEO sunt in crestere?

Domeniul SEO a inregistrat o crestere foarte mare in anii 2010 si 2011. Inevitabil, au aparut si foarte multe persoane care au incercat sa profite de acest lucru prin metode neortodoxe.

Aceste persoane construiau site-uri ieftine, aplicau tactici “murdare”, castigau pozitii importante pentru anumite cuvinte cheie, iar apoi mergeau pe principiul “mult si ieftin”. Am auzit de “specialisti SEO” care primeau cate 10-20 de clienti simultan si taxau o suma modica de 50 euro, atragand dupa sine o calitate cel putin indoielnica a serviciilor.

Acest aspect, impreuna cu avalansa de outsourcing ce venea din India si alte tari apropiate au stricat balansul din industrie si, astfel, preturile au inceput sa coboare. Totodata insa, si calitatea muncii prestate a coborat.

Schimbari in algoritm

Nu a durat mult, iar cei de la Google au operat o serie de schimbari importante in algoritmul lor (cunoscute drept Panda si Penguin). Aceste schimbari au fost menite intocmai sa curete rezultatele importante de site-uri asupra carora s-a facut munca de calitate indoielnica.

Ce a insemnat acest lucru pentru consultantii SEO?

Pentru cei foarte buni si priceputi nu s-au schimbat foarte multe. Ei, ca si noi, au pus intotdeauna accent pe calitate. Iar acest lucru se vedea si continua sa se vada si in tarifele practicate. In schimb, pentru cei cu oferte tip “3 la un leu” lucrurile s-au complicat. Nisele pe care lucrau au devenit din ce in ce mai competitive astfel incat munca superficiala nu mai era suficienta. Pentru unii, rezultatele slabe si penalizarile suferite au fost fatale si a condus la pierderea tuturor clientilor. Pentru altii a insemnat investitii mai mari, costuri mai mari si mai greu de amortizat (impreuna cu dificultatea de a se justifica in fata clientului) si mai ales, a insemnat pierderi atat in partea furnizorului cat si a clientului.

Diversificarea actiunilor SEO

Un alt aspect foarte important este schimbarea atributiilor unui specialist sau consultant SEO. Cel putin din punctul meu de vedere, aspectele pe care un consultant trebuie sa le ia in considerare in ziua de astazi sunt de zece ori mai multe, mai complicate dar si mai interesante decat acum cativa ani.

In trecut, SEO se putea rezuma la o lista de cuvinte cheie si pozitiile pe care un site le ocupa pe acele cuvinte. Astazi, in opinia mea, atributiile s-au extins in domenii precum: SEO tehnic (creearea si optimizarea unui site SEF – ‘search engine friendly’), A/B Testing si UX (mai mult ca niciodata acum efectuam teste A/B asupra unui landing page si incercam inbunatatirea per total a experientei vizitatorului pe site), aspecte de social media si e-mail marketing, cunoasterea perfecta a unui sistem de monitorizare precum Google Analytics sau Omniture si multe altele.
Va dati seama ca este imposibil pentru o singura persoana sa fie expert atat in SEO-ul “clasic” cat si in domeniile conexe. De aceea, astazi, persoanele si firmele ce au nevoie de promovare online au doua optiuni:

1. Un consultant SEO – o persoana ce cunoaste foarte bine domeniul sau, si are experienta si pricepere si in domeniile conexe: potrivit pentru firme mici si mijlocii care nu au nevoie de intreg arsenalul la capacitate maxima.
2. O agentie digitala – un grup de persoane, fiecare expert in domeniul sau, ce lucreaza impreuna pentru a obtine cele mai bune rezultate in toate categoriile: destinata in general firmelor mari.

De ce un abonament SEO e peste 100 euro?

Asadar, este clar de ce costurile unui abonament SEO de calitate sunt peste 100 euro:

  • schimbarile din algoritm pun tot mai mult accent pe calitate
  • schimbarea si cresterea in complexitate a rolului unui specialist SEO

Sper ca din cele scrise mai sus v-am explicat de ce munca pe care o depune un consultant sau o agentie trebuie sa fie la cele mai inalte standarde si trebuie sa fie din ce in ce mai complexa pentru a avea efecte pozitive atat pe termen scurt cat, mai ales, pe termen lung.

0 comments